In gesprek met operationeel planner Lois Gorter
21 mei 2024Ondanks het feit dat Lois nog geen eerdere ervaring had als planner is zij bij Déhora met open armen ontvangen. Eén dag in de week volgde zij een opleiding tot personeelsplanner, en de rest van de dagen was ze al aan het werk.
Hoe ben je bij Déhora terecht gekomen?
“Tegen het einde van mijn opleiding aan de hotelschool in Leeuwarden begon ik wat zenuwachtig te worden over mijn toekomstplannen. Omdat de opleiding zeer veelzijdig was, miste ik toch een specifieke specialisatie binnen een bepaald vakgebied.
Op dat moment werkte ik voor een restaurant en na het afronden van mijn studie maakte ik de overstap naar de salesafdeling. Daar was ik verantwoordelijk voor het organiseren van evenementen in de diverse ruimtes die het restaurant verhuurde. Ik haalde veel plezier uit het plannen en coördineren van deze evenementen, maar al snel merkte ik dat ik de onregelmatige werktijden niet fijn vond.
Daarom besloot ik nieuwe opties te verkennen met reguliere ‘kantoor’ tijden, en dit vond ik bij Déhora. Hoewel ik nog geen ervaring had in het vakgebied, leek het mij een leuke uitdaging om in het Planning Service Center aan de slag te gaan. Het vooruitzicht om met collega’s op het hoofdkantoor te werken sprak mij erg aan, en de opleidingen tot personeelsplanner die Déhora verzorgt maakten mij extra enthousiast.”
Op welke manier heb jij je het vak eigen gemaakt?
“Ik ben gestart met de Vakopleiding Personeelsplanner. Binnen vijf weken heb ik geleerd hoe ik gezonde roosters kan ontwikkelen en beheren, die voldoen aan de Arbeidstijdenwet (ATW). Tijdens deze opleiding werd ik ook al ingewerkt op het PSC. De opleiding volgde ik één dag in de week, en de rest van de dagen zat ik op kantoor. De combinatie van het leren en het meteen toepassen in de praktijk heeft mij erg geholpen. Op deze manier valt alles snel op zijn plek. Ik ben nu een half jaartje werkzaam bij Déhora, maar heb het idee dat ik al veel waardevolle kennis heb opgedaan. Het fijne aan de opleiding vond ik de uitgebreide behandeling van de ATW en welke invloed de wet heeft op de roosters en de planning. Ik merkte al snel dat ik met deze kennis een stapje voor had.”
Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
“Op dit moment beheer ik de planning van twee klanten, beide klanten hebben een 24 uurs planning. Om 8 uur ’s ochtends neem ik de dag sturing over van de achterwacht. De achterwacht houdt de ziekmeldingen in de gaten die ’s nachts of ’s ochtends vroeg binnen komen, zo schakelen wij even kort of er nog bijzonderheden zijn.
Ik kan daarna meteen aan de slag met het verwerken van de meldingen. Eind van de middag, om 5 uur, heb ik weer zo’n overdracht. Mijn werkdag is eigenlijk niet te voorspellen. Je moet continue schakelen, hier krijg ik veel energie van. Ik ben de hele dag door in contact met medewerkers om de ad hoc planning op orde te krijgen. Het puzzelen met de roosters vind ik een leuke uitdaging. Je moet goed kunnen doordenken en met verschillende, persoonlijke, factoren rekening kunnen houden. Continu ben je een beetje “deals” aan het sluiten met de medewerkers. Ik ben er namelijk om hen te helpen, maar dan is het ook handig als zij mij af en toe helpen.”
Wat vind jij het leukste aan jouw functie en welke uitdagingen kom je tegen?
“Het contact met de medewerkers van de klant vind ik het leukst. Het moment dat iemand zich bijvoorbeeld ziek meldt, of een werkdag wil ruilen krijg je vaak een heel levensverhaal te horen. Mensen nemen je snel in vertrouwen en doen net alsof ze je al jaren kennen. Dit leidt tot leuke gesprekken.
Hier kan soms ook wel een uitdaging in zitten. Af en toe is het wel even aftasten welke manier van omgang een medewerker fijn vindt. Iedereen heeft zo zijn eigen gebruiksaanwijzing, en dat maakt mijn werk nooit saai.”
Heb je nog ambities binnen Déhora?
“Zeker! Ik zou graag de opleiding tot capaciteitsplanner willen volgen. Ik heb het erg naar mijn zin hier en wil mijn kennis graag uitbreiden. Omdat ik redelijk onervaren ben in het vak, vind ik dit een leuke en logische tweede stap. Ik wil graag blijven groeien, en dat wordt hier binnen Déhora ook gestimuleerd. Ik word vrijgelaten om mezelf te ontwikkelen, en te ontdekken welk onderdeel van het plannen het beste bij mij past.”
Enthousiast geworden over het Planning Service Center?
Heb jij een passie voor planning? Investeer jij graag in je eigen ontwikkeling? En ben jij op zoek naar een afwisselende baan waar je veel werkervaring op kunt doen? Dan ben je bij Déhora op het juiste adres! Wij zijn op zoek naar een planner voor 32 tot 40 uur. Bekijk hier de vacature.